Meny
Gazon Jazz (Naxos)
Niklas Barnö tp, Fredrik Nordström ts bs, Johan Berke g, Robert Erlandsson b, Fredrik Rundqvist dr. Inspelad i Stockholm 15-16 december 2017.
Med en klang som kommen ur ett grand piano öppnar Berke musiken med sin gitarr. Berke har själv tonsatt samtliga åtta kompositioner på den nya cd-skivan där den väl tas om hand av medmusikanterna. Det märks redan i de första fraserna att han arbetat grundligt med materialet. Två av kompositionerna är tillägnade musiker som nyligen gått ur tiden: Allan Holdsworth och John Abercrombie. Båda instrumentkollegor till Johan Berke. Två minnesvärda stycken. Om musiken totalt sett är omsorgsfullt komponerad så är den i lika hög grad noggrant utförd. Man tar tid på sig och låter tonerna komma ur instrumenten med en känsla utan stress och upphetsning. Istället dokumenteras ett musikaliskt samtal. Ibland samstämmigt unisont. Där man följer den utpekade vägen men får samtidigt ordentliga ytor att själv reflektera över och spela solo på. I titelmelodin sluter man dock sig samman och vänder taggarna utåt med ett gemensamt rytande. Johan Berkes gitarrspel har en bred, vacker klang med litet vemod i färgen. Robert Erlandssons basspel stödjer musiken och förhindrar den att kantra. Hans spel är inlevelsefullt och samtidigt stabilt rytmiskt sett. Fredrik Rundqvists trumspel är engagerat och fint kommunicerat. Fredrik Nordströms saxofonspel har ett fascinerande djup. Oavsett om han trakterar den större barytonsaxen eller den något mindre tenoren. Han har en formidabel kontroll och rör sig smidigt över hela registret. Tonflödet från hans instrument har en imponerande bredd. Niklas Barnös spänstiga spel på trumpeten har en harmonisk vidd. Spelet har djupnat, blivit mer omfattande och har en ton som är mycket vacker. Totalt sett är det här en bra svensk jazzplatta!
Leif Wigh
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här