Meny
La La Lars
La Lars IV
>1000
Jonas Kullhammar ts, as, fl, Goran Kajfeš tp, Carl Bagge p, Fender Rhodes, philicorda, moog, Johan Berthling elb, b, Lars Skoglund dr, g, munspel, keyboard, prod, Ylva Ceder oboe, engelskt horn. Insp. Studio Rymden, Stockholm 2023
Lars Skoglund är en sjusärdeles lyhörd och finurlig musiker. Oavsett i vilka sammanhang denne mångförslagne trummis verkat – i Laakso, i Oddjob eller som kapellmästare till Lykke Li, för att bara nämna några exempel på lyckade kreativa samarbeten – har han gett musiken en tydlig färdriktning och särart. Och när Skoglund under artistnamnet La La Lars axlat det trippla ansvaret av att vara kompositör, instrumentalist och producent, har utfallen blivit förtroendeingivande var gång.
Detta fjärde studioalbum – kort och gott betitlat La La Lars IV – tassar tryggt vidare i samma trakter som de tre föregångarna. Det vill säga i omedelbar närhet till en sofistikerad, melodiös och egensinnigt svängig jazzform. Allt är tilltalande, utan att bli insmickrande; soundet är varmt och välbalanserat, men aldrig utslätat. Tvärtom finns det en spänst, en böljande framåtrörelse i samspelet på denna skiva. Lars Skoglunds bandkamrater Jonas Kullhammar, Goran Kajfeš, Calle Bagge och Johan Berthling bidrar med en lekfullhet, påtagligt hörbar även i de mest finstilt arrangerande stunderna.
Bland höjdpunkterna kan nämnas det snärtiga öppningsspåret Lugn i stormen, som tvinnar samman ett klart melodiskt ledmotiv med ett omisskännligt groove, Svenskt drama, med sin aviga, smittande puls, samt den sällsamt förtätade Under isen, där virvlande flöjttoner (signerade Kullhammar) dansar ystert kring Bagges distinkta pianoklanger.
Och Lars Skoglunds förmåga att skapa rytmisk stadga med subtila medel är lika inspirerande som fascinerande.
Henrik Lång
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här