Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Majid Bekkas: Magic Spirit Quartet

ACT (Naxos)
Majid Bekkas voc, guembri, oud, elg, Goran Kajfeš tp, perc, Jesper Nodenström org, p. synth, Stefan Paborg dr, perc, gongs.Insp. Köpenhamn, 12-16 juli 2018.

Magic Spirit Quartet formades när trumpetaren Goran Kajfeš och trumslagaren Stefan Pasborg spelade tillsammans med marockanska sångaren och guembrispelaren Majid Bekkas på en jazzfestival i Rabat, Marocko 2017. Fjärde medlem i denna formation är keyboardisten, pianisten Jesper Nordenström. Nu kommer kvartettens självbetitlade debutskiva.

Majid Bekkas på guembri (tresträngad luta) och sång bidrar starkt till musikens särprägel som landar i gränslandet mellan gnawamusik, ökenblues, psykedelisk rock och jazz. Bekkas har sina rötter i traditionell nordafrikansk musik, men har även lång erfarenhet av jazz och improvisation efter samarbeten med Pharoah Sanders och Joachim Kühn. Bekkas tresträngade guembri är central i ljudbilden; dock skapas musiken kollektivt. Fusionen mellan det europeiska och nordafrikanska är själva fundamentet. Alla går fritt på egna utflykter på sina respektive instrument men allra bäst blir det när kvartetten når ett pulserande, dynamiskt flöde. Kajfeš, som även hörs på congas, förstärker ibland sin trumpet med delaypedal och olika elektroniska effekter. I spänningsladdade Bania får han sin trumpet att låta snarast som en barytonsax.

Pasborg broderar lyhört med ständigt variationsrikt dynamiskt spel, Nordenström har en härlig timing och färglägger både finstilt och rytmiskt, oavsett om han trakterar Crumar Organizern eller flygeln. Det subtila får också sin naturliga plats, som i den läckra balladen Annabi där Kajfeš manar fram Don Cherrys ande med sitt känsliga spel. Trumpeten smälter klockrent ihop med Bekkas svängiga basgångar och mjuka stämband.

Skivan avslutas storstilat med MSQ, trancebetonad gnawafusion som försätter både tankarna och fötterna i rörelse.

Patrik Sandberg

Annonser
Annonser
array(13) { [0]=> int(55710) [1]=> int(55850) [2]=> int(55615) [3]=> int(55316) [4]=> int(55558) [5]=> int(54566) [6]=> int(51323) [7]=> int(55619) [8]=> int(55408) [9]=> int(55369) [10]=> int(55403) [11]=> int(55813) [12]=> int(50803) }