Meny
Gateway Music (gatewaymusic.dk)
Morten Haugshøj g, Jesper Lövdal ts, Anders Mogensen dr, Thomas Sejthen b, Simon Gorm Eskildsen p. Insp. Köpenhamn, 2017.
Omslaget till The Street Doctor kunde vara hämtad ur en serietidning: En bakgata i ett varmt orangerosa sken, med husfasader och en gul bil parkerad vid trottoaren. I den detaljrika och proportionstrogna teckningen finns även ett par skyltar med låttitlar från albumet. En vägglampa är tänd, trots dagsljuset. Lite mystiskt alltså.
Musiken, om än mindre gåtfull, är också mättad på element. Tilltalet är direkt: postbop med någon ballad och vals. Vad är en mer passande titel än Bastardo, till en låt bestående av både täta ackordbyten och ett modalt parti? Gitarrsolot, med referenser till Pat Martino och Pat Metheny, löper smidigt under det impressionistliknande ackompanjemanget. Under Jesper Lövdals saxsolo är rörelsen i harmoniken större. De instrumentala insatserna är genomgående starka. Simon Gorm Eskildsen fraserar supersvängigt med off beat-accenter, och kapellmästare Haugshøj visar fin nyansrikedom i introduktionerna till She Amazes Me och Blues for Wes and Barney. The Street Doctor avviker inte nämnvärt från den upplöjda fåran den verkar inom. Men även om det saknas ambition att bryta ny mark, skriver The Street Doctor in sig i boken den inspirerats av. Gott nog.
Anders Hellqvist
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här