Meny
Hoob (Border)
Nils Berg ts, fl, bcl, voc, p, keyboard, vissling, Christopher Cantillo dr, perc, vibrafon, Josef Kallerdahl b, Johan Graden p, mellotron, voc, Daniel Ögren g, keyboard, Edvin Nahlin keyboard, Imran Mohammad voc, casio, Aasma Hamzaoui guimbri, Andreas Tengblad erhu, viola, Margareta Bengtson harpa, Konrad Agnas dr. Inspelad i Studio Rymden 2017-18.
Efter inledningens skönt slöa vocoder-r’n’b blir det vissling, en loj tenorsax, Asmaa Hamzaouis guimbri och en jättevacker melodi som kunde vara skriven av Milton Nascimento. Följt av mer vissling och vad som låter som en fältinspelning från Indien. Eller är det Mozambique?
Det är alltså ungefär som det brukar vara när Nils Berg Cinemascope gör världsomseglande musik byggd på filmklipp från Youtube. Men på detta deras fjärde album är det, enligt uppgift, mer av Nils Berg, Christopher Cantillo och Josef Kallerdahl själva och mer av projektledarens egna kompositioner.
Trots att det händer en hel del och trots att allt går in i varandra är det en väldigt harmonisk och härligt avspänd musikresa. ”En mixtape på vinyl” som det står i pressutskicket.
Jazzen finns med hela tiden som en lugnt bubblande underström men jag hade absolut inte blivit överraskad om en rappare eller, låt oss säga, Erykah Badu hade hoppat in i studion tillsammans med de namnkunniga svenska jazzmusiker som på olika sätt hjälper till med musikskapandet.
En annan referens skulle kunna vara The Avalanches och deras nitton år gamla melankoliska samplingsextravaganza Since I Left You. Den melankoliska känslan är densamma.
Mer än att lyfta fram enskilda spår är det den snyggt och känsligt sammanfogade helheten som imponerar. Det spretar åt alla möjliga håll men låter som en vacker dröm.
Dan Backman
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här