Recenserad i OJ 5/13
Shai Maestro Trio
The road to Ithaka
Gal – Cinema G – Let sound be sound – Paradox – Untold – Zvuv (the fly) – The other road – Vertigo – Malka Moma
Laborie Records LJ25/ Naxos tid 55 min
Shai Maestro p, Jorge Roeder b, Ziv Ravitz dr samt Neli Andreeva vo (1 nr).
Insp i Paris 2013.
Betyg 4: ••••
Pianisten Shai Maestro var 20 år när han blev medlem i basisten Avishai Cohens grupp med vilken han spelade med i drygt fyra år. Bildade sin egen trio 2011 vilken gav ut sin debutplatta – Shai Maestro Trio (Laborie Records 2012) förra året. En fartfylld skiva som på olika sätt demonstrerade gruppens talanger och inte minst satte Maestros ekvilibristiska förmågor i centrum.
Gruppens andra cd, The road to Ithaka har precis släppts och denna gång är det en mer balanserad och mogen mix av eget material – merparten skrivit av Maestro – som presenteras. Maestro har förutom en omfattande jazzutbildning från Berklee även en gedigen klassisk skolning.
Det senare märks tydligt på nya skivan vilken har en mera stram och lyrisk ram, där flera kompositioner tangerar modern kammarmusik förstärkt av basisten Jorge Roeder stråkspel på några spår. Samtidigt finns den speciella blandning av improviserade jazzelement, arabiska och judiska tongångar parat med inslag ifrån östeuropeisk folkmusik som starkt präglat Maestros påbrå och uppväxt i Israel.
I intervjuer har Maestro uppgett att det är sökandet efter enkla melodier som styr hans komponerande, och just enkelhet i de melodiska utgångspunkterna är ett av trion signum här. Släktskapet med e.s.t är tydligt på flera spår, men grundstämningen och harmonibyggena är annorlunda. Inledande Gal har ett omedelbart tilltal i sin skenbara enkelhet, där temat omsorgfullt inventeras och långsamt inverteras.
Cinema G – skriven av Ziv Ravitz – har en lätt vemodig kolorering vilken markeras med Ravitz tassande slagverk. Paradox gör skäl för sin titel, ett stycke som skiftar stämning och tonläge ett flertal tillfällen. Invisible thread är ett temporappt spår där samtliga gruppmedlemmar får sträcka ut rejält.
Även om The road to Ithaka har en väl genomtänkt och utstakad ram så finns även utrymme för avvikelser, både från den humoristiska sidan i stycket Zvuv (the fly) som livfullt skildrar en flugas irrationella irrfärder samt från en mer allvarsamma håll i den högstämda, bulgariska folkmelodin Malka Moma med sång av Neli Andreeva.
Sammantaget en intressant skiva som belyser nya sidor hos trion jämfört med förra cd:n, samtidigt som det finns flera röda och personliga trådar att spinna vidare på framöver.
Ulf Thelander
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här