Meny
Smalltown Supersound ST282LP / Border / Tid: 56 min.
Arve Henriksen div, Helge Sten div, Ståle Storløkken div. Insp. 2009 och mestadels 2014 i Oslo.
Supersilent är mer än ett band. Den norska trion – tidigare kvartett – är snarare ett fenomen, som sedan 1997 varit med och utvecklat elektronisk, improviserad musik och varit fixstjärnor på Rune Grammofon sedan skivbolaget startades.
Nu har Arve Henriksen, Helge Sten och Ståle Storløkken gått vidare till ett annat, liknande, gränsöverskridande norskt skivbolag, Smalltown Supersound, på sin trettonde utgåva. Precis som tidigare har låtarna inga namn, förutom siffror, 13.1, 13.2 och så vidare.
Den aspekten har jag alltid gillat, Supersilent handlar om att koncentrerat gå in i musiken, inte störas av referenser, ord, eller kringtankar; musik som energiflöden, en flod som aldrig är stilla och då och då exploderar i rörelser via en skiva eller ett scenframträdande.
Det är länge sedan jag överraskades av dem, men 13 har en stark suggestionskraft, och när gruppens samlade verk i höst för första gången presenteras digitalt kan man samtidigt enkelt återvända till deras tidigare skivor. Det är en säregen ljudvärld. När jag i ett tidigt skede försökte sätta in Supersilent i en nordisk kontext skrev jag att det var som att köra in Jan Garbarek och annan norsk fjordjazz i en torktumlare. Den känslan lever kvar, men Supersilent rör sig obehindrat mellan genrer, det finns likheter med modern konstmusik, kosmiska 70-tals-spiraler och elektronisk musik av olika slag.
Trummisen Jarle Vesperstad slutade för sju år sedan, men rytmerna finns kvar, någon (antagligen Arve Henriksen) trummar ibland och vissa elektroniska inslag studsar fram, knappar vrids och ljud förskjuts i ryckiga sekvenser. Samtidigt finns det en lekfullhet, som när orgel-liknande slingor förenas med beats på 13.5. Olivier Messiaen goes techno – på ett positivt sätt. Eller skräckstämningen på ett av de längsta spåren, 13.7, där en frätande melodi sugs ner i ett svart hål och förvandlas till science-fiction-kaos och förvrängda röstfragment. Lysande!
PM Jönsson
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här