Skön klangrikedom för hyllade legenden Jan Allan

Få svenska (eller utländska) jazzmusiker når en obruten kreativ verksamhet vid 80 års ålder. Men av dem är Jan Allan vars tonspråk och personliga spelstil alltjämt fírar triumfer. Bevisat då han firade med ett av landets bästa storband – Norrbotten Big Band  från Luleå, under ledning av Joakim Milder, under devisen ”Jan Allan 80” på Palladium i Malmö.

Jan Allan med nya skivan
Konserten var en födelsedagspresent med skräddarsydda kompositioner. Dessa hade komponerats av till för storbandet närstående bidragsmakare – Ann-Sofie Söderqvist, Cecilia Persson, Elin Larsson Forkelid, Håkan Broström, Jan Levander, Joakim Milder och Peter Danemo. Just det, den sistnämnde är mer känd som Malmötrumslagare men verkar numera i Luleå.

I bandet sitter för övrigt ett antal ”fint Skånebördigt folk” – Tomas Franck ,ts, tidigare Helsingborg numera Köpenhamn som ersatte kollegan Karl-Martin Almqvist, Håkan Broström, as,ss, som länge varit medlem i NBB men på 70-talet ledde gruppen Equinox med Tomas, Peter Dahlgren, tb, Björn Hängsel, bastb och tuba. Speciellt Tomas, Håkan och Peter Dahlgren bjöd på många härliga inpass som starkt underströk deras imponerande klass. Inte minst Håkan som även visade prov på excellent kompositörskap i sin ”Between me and you” med efterklanger från Thad Jones/Mel Lewis-eran.

Jan Allan backstage med saxofonsektionen
Men även andra NBB-musiker drog extra applåder för härliga insatser – typ Danne Johansson, tp, Mats Garberg, ts, Christian Spering, bas, Bengt Stark, trummor,och inte minst pianisten Adam Forkelid som använde pianot likt en palett med kontrasterande färgexplosioner med omisskännligt stilnedslag från Steve Kuhn.
Milder guidade oss med sin torra musikerhumor i att presentera Danemos ”Boye” – med förnamnet Karin – som en ”föraning om hur nästa år kommer att gestalta sig”. Detaljstyrd i mörka sfärer därDanemo litat på musikens egen kraft och musikernas förmåga att forma den på ett tillfredsställande sätt.

Milders egna bidrag – ”By the window”, och de oblyga referenserna från Jan Allans ”tidlösa” Grammisbelönade LP ”Jan Allan 70”, berättigat kallad ”I stole it” bjöd på klangrikedomar  av mörker, lust och ljus, ett framrusandesuggestivt cinematografiskt äventyr. Med osökta influenser i både Gil Evans, Gary McFarlands och Don Ellis anda i denna generösa konsert som även kunnat kallats ”Jan Ahead”.

Jan Allan har genom åren profilerat sig genom ett starkt personligt uttryck och berör inte bara genom sin lyriska mjuka stil  (som även vinner i tydlighet och styrka) utan även genom sitt improvisatoriska element som känns ständigt närvarande och engagerande för både publik och medmusikanter.

Jan Allan med trombonsektionenIngen komposition kan nämnas före den andra i sina skiftande måleriska sinnesstämningar som passar Allan som hand-i-handske.  Allt från Cecilia Perssons ”Avid Flyer”, Ann-Sofie Söderqvists ”Shades of blue”, Elin Larsson Forkelids ”Öppet hav” till finalnumret –  Jan Levanders händelserika ”Tema med komplikationer”.

Resutatet ligger ute på CD (Jan Allan 80) och kan mycket väl tangera en ny grammis. Speciellt fokuset på vår levande jazzlegend med en aldrig sinande musikalisk fantasi, rytmisk pregnans och med ett storband som kan nå olympiska höjder!

Text: Christer Nilsson