Festivalrapport från Slovenien

NakedWolfCERKNO

Den 19:e jazzfestivalen i slovenska Cerkno den 22-24 maj bjöd på ett varierat utbud, med många skickliga kontrabasister. En viss slagsida åt aggressiv frijazz störde inte helhetsintrycket. Det fanns godbitar också för finsmakarna.

 Den norske kontrabasisten Eivind Opsvik och hans Overseas, med Jacob Sacks, keyboard, Tom Malaby, saxofon, Kenny Wollesen, trummor, och Brandon Seabrook på en stökig gitarr, gav den konsert som etsade sig fast djupast i minnet. Bandledaren Opsvik visade upp ett brett register, inte bara i sitt spel. Han skriver all musik själv, och här blandas det friskt.

OverseasCERKNO

Det är improviserad jazz som vilar på harmonik från senromantiken, vanlig rhythm & blues eller på en snabb och spretig ambient-figur i basen, som upprepas med omänsklig precision likt en evighets-loop.

Efter konserten nämnde Opsvik namn som Brian Eno och Neil Young bland dem som inspirerat honom, liksom Alban Berg.

– Jag försöker använda Alban Bergs harmonik och tolvtonsteknik, men kanske bara i 30 sekunder, sade han.

Utmaning

Legendaren Barre Phillips, en snart 80 år ung amerikansk kontrabasist som bor i Frankrike, gav en solokonsert där han och basen förenades i ett kärleksfullt spel med varma klangfulla vibrationer och iskrispiga sprak.

BarrePhillipsCERKNO

– Vi har gjort det här i 50 år nu, förklarade han mellan improvisationerna.
Han syftade förstås på de speltekniker som skapar andra ljud än de toner som lärs ut vid musikskolorna.

Blir det inte lika trist för dagens unga musikstuderande att lära sig de här teknikerna och deras noteringstecken, som det är att öva skalor? I dag finns ju inte samma utmaning som den du och din generation hade – ni var pionjärer.

– Det finns mycket mer att upptäcka, utmaningen finns kvar. Dessutom är det viktigaste att de får möjlighet att improvisera fritt, inte att de spelar en viss sorts ljud, betonade han.

Barre Phillips framträdde också med EMIR A3, med Lionel Garcin, saxofon, och Emelie Lesbros, röst. Här fungerade han mer som en stödjande ljudkälla än som solist för de fantasifulla improvisationer som Emelie Lesbros bjöd på i ett skirt samspel med saxofonen.

EmelieLesbrosBarrePhillipsCERKNO

Kammarjazz

Den Berlin-baserade svenske kontrabasisten Joel Grip och hans Peeping Tom gav en improviserad konsert med kammarjazzkänsla, med en klar förankring i bebop.

PeepingTomCERKNO

Trumpetaren Axel Dörner och Pierre-Antoine Badaroux på altsaxofon visade redan efter ett par takter var skåpet skulle stå. Det var som att se Miles Davis och Charlie Parker spela i en uppdaterad version anno 2014.

När kontrabasen eller trummorna, Antonin Gerbal, övertog solistrollen lade sig blåsarna på extremt långa toner med hjälp av cirkulationsandning.

Det improviserade samspelet var fulländat, så perfekt att det nästan kändes komponerat. Men flödet var naturligt och utåtriktat, med en tät energi . Samtidigt präglades musiken av en härlig bebop-humor.    

Det här är en ny musikstil, lika skön och enkel som Mozarts vackraste kompositioner, men med allt det goda som finns i jazzen. (Läs mer i intervjun med Joel Grip i separat artikel)

Utbrott
Bland de aggressiva frijazzbanden stod holländska Naked Wolf i en klass för sig.

FelicityProvanCERKNO

Här varvades en nattsvart musik, med kakofoniska utbrott inte minst på saxofon av Yedo Gibson, med en sorglig folkmelodi spelad på sordinerad trumpet av Felicity Provan, som plötsligt gled över i en stenhård fusionsjazz, med Gerri Jäger, trummor, Luc Ex, bas, och elgitarristen Mikael Szafirowski som hörnpelare. Seb El Zin, röst, bidrog med en rad olika spännande ljud.

DKVTrioCERKNO

Ett sällsynt framträdande av DKV Trio, med Hamid Drake på trummor, Kent Kessler på bas och Ken Vandermark på saxofon, blev precis den uppvisning man kunde förvänta sig. Det var nästan för perfekt – och därmed var det också något som fattades: det oväntade, ett risktagande, ett nytt gränsöverskridande.

ZanTetickovicCERKNO

För framtiden noteras att den slovenske 22-årige slagverkaren Žan Tetičkovič framträdde med den slovenska radions storband Big Band RTV Slovenija. Bland annat spelade man »Nostalgia of the infinite sea« av Tetičkovič, där den gästande serbiske kontrabasisten Milan Nikolić spelade ett finstämt solo i en sällsynt vacker komposition.

Text: Ann-Sofie Öman

Foto: Nada Žgank/Cerkno Jazz Festival

Hela festivalprogrammet finns på www.jazzcerkno.si  

ZanTetickovicBigBandRTVSlovenijaCERKNO