Sthlm Jazz Festival: Fadern, sonen & den svängige Ludvig Berghe

Far-o-son-Kullhammar-053

Stockholm Jazz Festival är ett paraplybegrepp under en intensiv musikvecka som utspelas inte enbart i huvudstadens etablerade konsertlokaler. Carlshälls Gård är en välbevarad herrgård på Långholmen i huvudstaden, där Janne Kullhammar monterat upp sina trummor under tre festivalkvällar.

 

Varje afton olika manskap och glädjande nog bra publiktillströmning, trots att stället ligger en smula avsides och inte precis är ett etablerat jazzhak. Men maten är förträfflig, akustiken perfekt och trivseln sitter sedan länge i de konstfullt boaserade väggarna.

Liveupplevelsen slår alltid skivspelaren. Särskilt när man i närbild får betrakta hur musiker som inte spelat tillsammans tidigare möts och befruktar varandra, allteftersom deras jungfrukonsert fortskrider. Janne och Jonas Kullhammar är fadern och sonen som tidigare nästan inte alls spelat tillsammans.

Kullhammar-x-2-040

Janne Kullhammar är en före detta bankman som insett att bakom trummorna är han som lyckligast. Glädjande nog är han även kapabel att förmedla denna lycka till publiken. Han är nämligen en högst habil slagverkare med full koll på sextondelar och paradiddlar. Saxofonspelande sonen Jonas har en ryktbarhet som bekräftar att han är en musikant med extraordinära gåvor.

Efter en 15-årig och mycket framgångsrik period med egen kvartett och eget skivbolag har han ständigt nya kreativa idéer om hur jazz skall fortplantas till en växande publik. Tveklöst hör Jonas Kullhammar till de främsta budbärarna på jazzens stjärnbeströdda himmel.

Far-o-son-Kullhammar-004

Kommer vi så till den synnerligen svängige pianisten Ludvig Berghe. Osvikligt rytmisk går han loss i kluriga och egenkomponerade melodier. Titlarna bär fantasirika namn, en får sitt dop under själva konserten.

Detta därför att Janne Kullhammar i ett paussnack informerar om att sprithandlare L. O. Smith på 1800-talet lät bygga den imponerande sal där konserten avlöper. Smiths försäljningsframgångar av finkelfria starkvaror förärade honom epitetet Brännvinskungen. Okej, kommenterade Ludvig Berghe raskt. Då får nästa låt heta så!

Med härligt välplacerade grundtoner och musikantiska solon kompletterar kontrabasisten Martin Höper kvartetten. När Martins egen melodi Calibanos introducerades undrade Jonas Kullhammar litet klurigt om det möjligen handlade om en korv? Den som känner sonen Kullhammars fäbless för att sätta konstifika namn på sina låtar vet att han själv kan få till det ganska dråpligt.

Musik som Jonas skrivit för den kommande filmen Gentlemen bjöds publiken på, som en liten aptitretare inför filmpremiären. Jonas visade också prov på såväl innerlighet som fantasirikedom i den ljuvliga ballade A Nightingale Sang In Berkeley Square.

Far-o-son-Kullhammar-021

En ljus version av klassikern Body & Soul krävdes som extranummer innan den entusiastiska publiken var nöjd. Janne Kullhammar torkade svetten ur pannan och yttrade spontant att så här bra trummor hade han nog knappast spelat förut.

Klart man frågar fadern om det är sonen som var inspirationskällan?

– Jodå, men mest av allt den där svängige Ludvig Berghe!

Text: Leif Domnérus
Foto: Nilla Domnérus

Stockholm Jazz Festival på Carlshälls Gård 17 oktober. Jonas Kullhammar tenorsax, Ludvig Berghe piano, Martin Höper kontrabas & Janne Kullhammar trummor.

Fotnot: Janne Kullhammar fortsätter att hålla jazzen levande på Carlshälls Gård. Under november ges fyra konserter, samtliga på torsdagar. Final med jazz och julbord den 28 november, då Amanda Sedgwick är efterlängtad och återkommande gästsolist med sin altsax och ljuvliga sångröst!