Sthlm Jazz Festival: Goran Kajfes Subtropic Arkestra och Ragini Trio

 GoranKajfes FotoHP

Öppningskvällen på årets upplaga av Stockholm Jazz på ett utsålt Fasching – många som inte kom i tid fick vända i dörren – som innehöll jazz med influenser från alla väderstreck.

  Goran Kajfes Subtropic Arkestra, Fasching 14.10 Stockholm Jazz Festival 2013

Visionären, bandledaren, trumpetaren och kompositören Kajfes utforskar vidare den företrädesvis progressiva instrumentalmusik från 1970-talet som inspirerat honom.

Resultatet är en gränsöverskridande och ytterst effektiv multikulturell mix – en lyckad fusion som rymmer kraut, proggrock, nutida konstmusik, jazz, funk och världsmusik.

Runt sig har Kajfes idel svenska jazzäss i blåssektionen: Per ”Ruskträsk” Johansson på barytonsax och flöjt och Jonas Kullhammar på tenorsax och flöjt. Denna afton var den ordinarie tentetten nedbantad till ett niomannaband då trombonisten Mats Äleklint inte fanns på plats. Övriga bandmedlemmar på scenen: Jesper Nordenström orgel, Johan Berthling elbas, Andreas Söderström gitarr, Robert Östlund gitarr och keyboards, Johan Holmegaard trummor och Christopher Cantillo slagverk.

Subtropic Arkestra spelade mestadels musik från hyllade uppföljaren till X/Y-plattan, The Reason Why Vol 1. Materialet rymmer eklektiska och fyndiga tolkningar av låtar av grupper och artister i genren, som svenska proggexperimentmästarna Archimedes Badkar, tyska Cluster, turkiska Edip Akbayram, nigerianen Celestine Ukwu, brasilianska Arthur Verocai och brittiska Soft Machine.

Ensemblen är numera extremt tajt och sammansvetsad. På Faschings scen var Kullhammar, ”Ruskträsk” och kapellmästaren Kajfes själv i högform och alla tre levererade gnistrande, oförglömliga solon. Jesper Nordenströms orgelfyrverkerier var smakfullt bombastiska, Johan Holmegaards afro-pulserande trumspel påminde om Jaki Liebezeit (Can) och var en oerhört viktig kugge i hjulet, vilket också gällde Johan Berthlings underfundiga, personliga basspel. Det lyhörda samspelet var en fröjd för örat och solona en ren njutning.

I Subtropic Arkestra är Kajfes inte den enda lysande stjärnan utan han fogar sig i det hypermusikaliska och kreativa kollektivet. Att sudda ut geografiska gränser och väva samman vitt skilda musikaliska inriktningar är Subtropics signum.

Det är fullkomligt omöjligt att värja sig mot denna avväpnande, medryckande, psykedeliska, kokande gryta!

Ragini Trio, Fasching 14.10 Stockholm Jazz Festival 2013

RaganTrio2 FotoHP

Den unga italiensk-belgiska trion Ragini Trio visade sig vara en utmärkt uppvärmning till multikultikollektivet Goran Kajfes Subtropic Arkestra. Trion framförde jazz som var inspirerad av klassisk indisk musik, men även inslag av nordafrikanskt och Balkan kunde skönjas i ljudbilden.

Ragini Trio bjöd på eftertänksam, egensinnig indo-jazz med ett nytänk som kändes fräscht och vitalt. Dock har de inte riktigt funnit sitt rätta idiom ännu. Saxofonisten Nathan Daems påminde i sina bästa stunder, som i ragan Raga Pahari, om en ung Charles Lloyd.

 

Text: Patrik Sandberg
Foto: Heiko Purnhagen