Storslagen festival i Molde

Vecka 29, d v s 14-19 juli hölls den årliga Molde International Jazz Festival. Det var nummer 48 sedan starten 1961. I likhet med tidigare festivaler bjöd även årets Moldejazz på ett storslaget program. Många högklassiga konserter, och i övrigt upplevelse till Moldes turistslogan ”where music meets nature”. Inledande konsert hölls av den storslagna perkussionisten Marilyn Mazur. Alltsedan hon på 80-talet var med på världsturné med Miles Davis har hon varit ett stort namn som slagverkare. Hennes uppsättning av trummor och alla tillbehör var imponerande. Hon var också årets Artist In Residence, vilket innebar att hon höll ett flertal konserter under veckan med olika konstellationer.

Ett annat stort namn denna festival var saxofonisten Ornette Coleman. Det är några år sedan han tidigare besökte Molde. Han har nu hunnit bli 78 år, men intensiteten i hans spel är fortfarande friskt och virilt. I hans kvartett fascinerades man av den eminente basisten Al McDowell, och ett utmärkt trumarbete av sonen Denardo Coleman. Kärt återbesök var Charles Lloyd, saxofon och flöjt med sin kvartett. 1966 var han i Molde första gången, och gjorde då stor succé. I mars detta år fyllde Lloyd 70, och han har behållit sin popularitet genom åren. Det var smockfullt på hans framträdande, och fler hade nog önskat få sig en plats. Vår kände tenorist Jonas Kullhammar hade ett par lyckade kvällar tillsammans med norska gruppen Jupiter.

Kyrkokonserterna vid Moldefestivalerna är alltid av högsta klass. Frågan är dock om inte årets var den i särklass främsta som presenterats. Kända Ytre Sulöens Jassensemble med Morten Gunnar Larsen vid pianot, vokalisterna Tricia Boutte, Tanya E. Boutte och T.C. Hawkins gav en Tribute To Mahalia Jackson. Det blev en värdig och förnämlig hyllning till denna, vår kanske största gospelsångerska. Två mer än fullsatta konserter i Molde Domkyrka fick ta del av i stort sett samma konsert som orkestern och vokalisterna framfört vid New Orleans Jazz And Heritage Festival.

För 40 år sedan gjorde Karin Krog en mycket uppmärksammad sång Break Of Day In Molde, som också blev inspelad. Nu gjorde man en konsert på detta tema. Det var en något ovanlig konsert. Den ägde rum klockan sju på morgonen i en friluftsteater. Karin Krog sjöng understödd av Arild Andersens eleganta basspel och Marilyn Mazur trummor plus ett par tenorister. Men klockan sju på morgonen, mötte någon publik upp så tidigt? Jo, över ett tusen entusiaster fick uppleva Birds and flutes are singing, music in the air,

Det utmärkta svenska gänget Spice Advice Ragtime Band hade fullt hus hela veckan på Perspiration Hall. Bra instrumentalister, men särskilt uppmärksammad blev klarinettisten/vokalisten Cissi Larsson. Att en så ung kvinnlig vokalist så utomordentligt väl sjunger i Bessie Smiths anda torde vara unikt. Ett stående inslag varje dag var gatuparaden, utförd av Jazzlogen. Detta är en grupp 50-60 ungdomar i åldern mellan 14-20 år som under året i tre veckoslut trimmats av Ytre Sulöens musikerna.

Denna institution har funnits ett flertal år, och där har kommit fram många framstående musiker. En sådan här festival gör sig inte självt. Flera fast anställda på festivalkontoret, och sedan under festivalen cirka 700 frivilliga funktionärer i olika kommittéer svarar för att allt klaffar Var det då inget negativt? Jo, vädret kunde varit mera tilltalande. Duggregn och lite småkallt. Först fredag eftermiddag kom efterlängtad sol och värme. Återigen har jag med tacksamhet fått uppleva ännu en Molde festival. Det var 43:e gången som jag var där.