Svårnischade Per Texas Johansson övertygade

Foto: Leo Ahmed

Per Texas Johansson
Stockholm Jazz Festival, Fasching, 14 oktober 2019.

Rörblåsaren Per Texas Johansson följer upp sin prisade comebackskiva De långa rulltrapporna i Flemingsberg (Moserobie) från 2015 med ett delvis nytt musikaliskt grepp på Stråk på himlen och stora hus (Moserobie). Förutom Texas består hans band av Konrad Agnas trummor, Mattias Ståhl vibrafon och marimba, Margareta Bengtsson harpa, Josefin Runsteen fiol och Rebecka Törnqvist sång.

Under releasekonserten för Stråk på himlen … på Fasching får vi höra albumet i sin helhet. Den nya, stämningsskapande musiken tillför tydliga konst- och filmmusikaliska drag till Johanssons tidigare stil. Ekon av jazz som Eric Dolphy skapade finns här också – dock är det nästan omöjligt att nischa denna mycket egensinniga och starkt melodiösa musik. I lounge-ekande Blues i dis påminns man om exotica-artister som Esquivel men är samtidigt en blinkning åt Jan Johanssons Blues i dimma, i spöklika Lethe går tankarna osökt till Ennio Morricone medan reflektiv skönhet skapas på Jalusi. Musiken skiftar färg lika ofta som bandledaren byter klarinetter, saxar och flöjter. Särskilt Ståhl på sin marimba och vibrafon samt trummisen Agnas som färglägger och smyckar får stort utrymme i musikbygget. Den ovanliga sättningen med harpa, violin och oboe skapar en drömsk atmosfär som förstärker det modernistiskt konstmusikaliska. Särskilt Margareta Bengtssons klangrika harpspel och Josefin Runsteens infallsrika inpass på fiol är viktiga komponenter i det rika kolorerade formspråket.

Oavsett om Texas i sitt mångfacetterade musikaliska universum jobbar med Fire! Orchestra, Johan Lindströms Septett, Jari Haapalainen Trio, Orakel eller leder sin egen grupp blir resultatet av högsta kvalitet.

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.