SWEDISH AZZ Azz Appeal

SwedishAzzAzzAppeal
Recenserad i OJ 4-11

SWEDISH AZZ
Azz Appeal

Full opus 3 – Fånerier, nr 8 – Full opus 4 – Karl – Bertil Jonsson 14 år – Lidingö Airport / Visa från Utanmyra – Hugin och Minin – Elysium

Not Two, MW 857-1 lp.

Mats Gustafsson as, bs, slide sax, liveelektronik, Per-Åke Holmlander tu, cimbasso, Kjell Nordeson vib, Dieb 13 skivspelare, live elektronik, Erik Carlsson dr.
Insp live Alchemia Krakow feb. 2010.

Betyg 4: ••••

Energiske improvisatören, saxofonisten och kompositören Mats Gustafson, 47 i år, som nyligen vann Nordiska rådets musikpris 2011, fortsätter att spränga ramarna för de ibland inrutade normerna i dagens musiksfär. Under två decennier har Mats tillhört de stora namnen inom improvisationsmusiken. Med över 2 000 konserter och mer än 200 skivproduktioner bakom sig har han hunnit vara medlem i många ledande frijazz- och improgrupper med musiker som Ken Vandermark, Peter Brötzmann och Barry Guy.

Dessutom har han deltagit i en mängd andra gränsöverskridande samarbeten, bland annat är en ny skiva på gång tillsammans med sångerskan Neneh Cherry. Parallellt är Mats också musikalisk ledare för flera egna grupper, däribland Swedish azz, Fire! och punkorienterade The Thing.

På första skivan med gruppen Swedish azz, Jazz på svenska (se recension i OJ nr 5/2010), fick vi höra knappt igenkännbara tolkningar av kompositioner från svensk jazz guldålder, 1950- och 1960-talet, med upphovsmän som Lars Gullin och Lasse Werner. Uppföljaren, Azz appeal på polska bolaget Not Two – även denna endast utgiven på vinyl i begränsad upplaga – innehåller kompositioner av Gullin och Werner, men också nervkittlande och fantasifulla tolkningar av verk av Per Henrik Wallin, Bo Nilsson, Jan Johansson och Georg Riedel. Frontfigur förutom Mats själv är tubaisten Per Åke Holmlander som lyser starkt både som solist och ackompanjatör, och som spelar briljant combasso på några spår.

Likheten med det musikaliska uttrycket på Jazz på svenska är slående: gruppen utforskar möjligheterna att nytolka de starka och lyriska melodierna. Gustafsson och de övriga bandmedlemmarna vänder fullständigt upp och ner på ursprungsstrukturerna, de harmoniska linjerna sammanflätas snyggt med liveelektroniken och man improviserar tilltalande fritt kring teman.

Den kreativa ambitionsnivån ligger hela tiden på ett kollektivt skyhögt plan och går som en röd tråd genom plattans fem spår. Musiken präglas av lika delar lekfullhet och energi. Bäst fungerar det kanske i de utflykter i tonlandskapet som drar mer åt det lyriska tonläget. Klassiska jazznummer som Jan Johanssons Visa från Utanmyra, Lasse Werners Elysium och Lars Gullins Frejda behandlas med en lika stor dos humor som allvar. Skivan växer för varje lyssning: ju oftare man lyssnar på plattan, desto tydligare framstår den konstnärliga skicklighet med vilken dessa musikanter nytolkar originallåtarna.

Återigen har innovatören och avantgardisten Gustafsson erövrat jazztronen med sin punkiga attityd. Dock är det framför allt femmannabandets kompromisslösa lyhördhet och imponerande samklang mitt i det charmerande tonkaoset som gör Azz appeal till en betydande och tongivande produktion. Det snygga skivomslaget har prisats av All About Jazz som bäst designade jazzskiva 2010. Såväl albumtiteln som skivkonvolutet är en lekfull parafras på albumet Sax appeal med gruppen The Swedish Modern Jazz Group från 1960.

Patrik Sandberg