Swingig Git Gay-gala

 

JanMalmsjo GitGaypris

För sjunde året i rad bjöd Malmös eventarrangör Gert Tornberg på sin traditionella artistgala till sin framlidna väninna Git Gays minne som en av landets (och för Malmö) legendariska profiler inom svensk showbusiness. Vad har nu detta med jazz att göra? Jo, åtskilligt. För med trumslagaren Roger Bergs återkommande storband (som backbone) så är det alltid stora ytor för swingiga  publikberörande bigbandnummer med åtskilliga motiverade sångare.

På Nöjesteatern i Malmö var en av favoriterna multiinstrumentalisten Gunhild Carling som hänförde med sin uppriktiga imponerande spelglädje och kunnande, och gång efter annan charmigt avväpnade såväl eventuella kritiska musiker som publik. Både med sina egna kompositioner som på trombone (i “Fire Alarm”), trumpet och sång i “You are music” och på säckpipa i “Bagpipe Blues”.

Det senare skulle få hennes amerikanske instrumentkollega Rufus Harley grön av avund inför hennes vådliga händelsutvecklingar. Hon behöver inte lära så mycket mer för att fylla ut den jazzdrottningskreation hon redan tagit måtten på.

En annan sångerska som inte bara knockade mig totalt var Ulrika Skoglund. Sprungen ur Hasse Wallmans artistskola och idag en komplett artist med röstresurser så man fick ståpäls över “body and soul”.

Med nästan predikande inlevelse som brände het, och samtidigt gav hela kompositionen ett mycket starkare uttryck, var hennes starka Aretha Franklin-tolkning av “Saving all my love for you”. Liksom i Johnnie Spence-arrangemanget (till Ella) av Lennon/McCartneys odödliga “Can´t buy me love”. Man kände att Ulrika verkligen lyfte kompositionerna till oanade höjder med sin otroliga sångröstresusers bärkraft, tajming och nerviga känsla. 

I rätt storbandssammanhang som här är Ulrika rena dynamiten och kan gå hur långt som helst. Måtte hon få en berättigad chans att profilera sig riks, och inte försvinna i dagens skrämmande hög av pseudoartister som påtvingas oss av massmedia

En annan överraskande sångare var Danne Stråhed som man inte precis förknippar med Sinatraidiomet. Men han svängde övertygande iväg dennes kända version av “Mack the knife” i Quincy Jones kända arr.

Men jag är övertygad om att med Roger Bergs drillade storband så är det svårt att inte få det att stämma. De påminner i stil mest om den typ som kan avnjutas i Las Vegasshower, eller typ Doc Severinsens dåvarande Tonight Show-Band (utan jämförelser i övrigt).

Extra swingigt bigband-nummer som fick den förtjusta publiken på extra champagnehumör var Bergs Andrew Sisters-inspirerade sångtrio Sara Ahlcrona, Mirjam Ekespång och Ann Paulina Andersson i 40-talstypiska “Boogie-woogie bugle boy from company B”. Här handlar det ständigt om god precision och rejält rytmiskt tryck i alla sektioner/ensembler som får publiken att sitta “på gungande tår”.

Det kan trygge och stilsäkre Roger Berg tacka hörvärda medlemmar/solister som nu Niklas Fredin, trumpet, XL-bigbandledaren Claus Sörensen, alt, Ed Epstein, tenor, Lasse Lundström, bas, med flera.

Det kände inte minst 82-årige (!) Jan Malmsjö, för konserten iklädd utslaget vitt hår och skägg för en pågående Ibsenroll på Dramaten, då han menade “Jag har ju slutat med sånt här” men sedan fick publiken att gunga iväg i hans tolkningar av “Gonna build a mountain” av Leslie Bricusse/Anthony Newley, och oundvikliga hyllningen till sin främsta inspiration Sinatra i “I´ve got you under my skin” i Nelson Riddles legendariska arr.

Man upplevde att ålder är bara obetydliga siffror och har inget med inspiration och sångglädje att göra. Här blev Malmsjö minst 50 år yngre i röst och fysik och fick publiken kollektivt lyckligt tårögd.

– Det är underbart att få vara Malmöpåg igen!” sa Malmsjö som åter upplevde att hans “bästa tid är nu”. Inte bara för att han erhöll Git Gays stipendium på 100.000 kronor. Ingen kan och kunde ha varit mer motiverad i Git Gays hänsyftning i val av mottagare. 

Christer Nilsson

Git Gay-gala på Nöjesteatern i Malmö den 6 september. Medverkande: Jan Malmsjö, Gunhild Carling, Ulrika Skoglund, Danne Stråhed, Roger Bergs storband med flera.