Tonbruket: ständigt ute med tentaklerna

De kvarvarande medlemmarna i e.s.t. har gått vidare – om nu någon mot all förmodan missat det! Magnus Öström Group åtnjuter mer och mer internationellt renommé och Dan Berglunds hemmabygge Tonbruket går från klarhet till klarhet. För ett par månader sedan spelade de också tillsammans med Filharmonikerna i stråkarrangerade e.s.t.-stycken.

Tonbrukets tredje platta, Nubium Swimtrip, är minst lika bra, om inte bättre än de redan riktigt bra föregångarna. Då Berglund presenterar titeln på albumet under releasegiget på Stora scenen på Södra teatern låter det som han säger Nubian Swimtrip: Simma i Nilen. Och det är inte helt långsökt. Bruket har ett sällsamt groove som kommer sig av bandets upptäckarlusta, Berglunds pumpande bas och batteristen Andreas Werliins världsmusikorienterade rytmer.

Lägg därtill Martin Hederos progressiva Hammondorgeltoner och Johan Lindströms smäktande sorgesång på Pedal steel guitar som ger en fläkt av den nordamerikanska södern, och du har Tonbruket i ett nötskal: ständigt med tentaklerna ute efter vilken musikform och dito stil som helst.

Spelningen är överlag mycket lyckad. Södran som tar in drygt femhundra personer blir en bit in på konserten till Berglunds vardagsrum eller Brukets replokal som vi i publiken fått den stora ynnesten att besöka: exklusivt!

Tre fjärdedelar upptas som sig bör av material från senaste plattan. Med den skillnaden att de här tillåts växa, nästan organiskt, och sprida sig oförblommerat ut i kanterna, likt vildvuxna och ack så stryktåliga växter.

Det som i inspelat skick är något tillrättalagt och passformat blir här högre, längre, tyngre och än bättre. Ömsom vemodigt klagande och suckande; ömsom hårt och brutalt. De vänder, vränger och vrider på begreppet jazz i en sorts fusionjazzproggnoisehårdkrautrock som jämte australiska The Necks saknar motstycke på dagens musikscen.

Det sägs att du aldrig blir profet i ditt eget hemland. Och det stämmer rätt ofta. Liksom e.s.t. var så mycket större utomlands – i Tyskland var de kungar – så kan Tonbruket vara på väg att falla i samma fälla. Så för att undvika det säger jag här och nu: Bruket är Sveriges just nu bästa liveband på jazzscenen!

Rikard Rehnbergh

Södra Teatern 8 oktober
Tonbruket