Varierat program på årets Sthlm Jazzfest

Text: Anna Wallentin

Idag släpper Fasching biljetterna till Stockholm Jazz Festival 2022. JAZZ/OJ lyssnade in festivalchef Eric Birath.

Berätta om årets line-up!

-Vi försöker alltid att göra festivalprogrammet eklektiskt, och jobbar för att inte nischa inom genren utan vara breda och låta allt från traditionella element till mer fria och improviserade akter få plats. Vi vill också fånga de stämningar som råder just nu, och har därför med komponenter från Storbritannien och New York, en del amerikansk västkust och så lite poppigt på det.

Hur har ni tänkt kring kön och etnicitet?

-Vi kvoterar inte in, men visst sitter det i ryggmärgen att inte bara ha ett helmanligt program. Diversiteten är viktig! I första hand letar vi dock efter bra akter, och det finns så att det räcker och blir över på alla fronter. I år är det otvivelaktigt många band som är kvinnligt ledda.

Vissa artister återkommer…

-Ja, Shai Meastro är ett exempel på det som även syns i år. När artister är ute på höstturné passar vi ofta på att boka dem. Få festivaler har råd att flyga in internationella akter från andra världsdelar enkom för ett gig. Det blir inte ekonomiskt hållbart. Så vi sätter förstås delar av vårt program utifrån vad som finns tillgängligt. Då är det emellanåt så att akter återkommer, det tycker vi är ok.

Vilken bokning är du mest stolt över i år?

-Det känns kul att Hiatus Kaiyoti kommer och spelar på vår största scen Fållan som tar upp till tvåtusen pers. Superkul att den är i gång sedan några år tillbaka. Och så den fantastiska sångerskan Ledisi, som sjunger Nina Simone… Ja, det finns många artister vi är stolta över att få presentera.

Om du såg programmet för första gången idag, vilken akt skulle du bli mest förvånad över?

-Egentligen inget. Men en odd ball är möjligen Nina Persson. Hon sjunger ju mest pop och country annars.

Är tanken med henne och liknande artister att locka en annan publik?

-Jo, så är det alltid med crossover-grejer. Det gäller såväl festivalen som vårt program på Fasching. Vi vill såklart hitta en ny publik. Inte minst en yngre.

Lyckas ni med det?

-Ja, det tycker jag! De senaste åren har vi absolut sett en ökning där. Jazzen är het just nu, det är väldigt roligt. Däremot märker vi att det är många äldre som ännu inte riktigt vågar sig ut efter pandemin. Innan utbrottet hade vi däremot en rekordstor publik. Nu väntar vi och hela livescenen på att publiken ska hitta tillbaka igen.

Idag släpps biljetterna. Vad hoppas ni på?

-Att folk ska ha landat i sin vardag igen och inse att just det, nu kommer en höst! Och då kan man vara tillbaka i stan och uppleva massa fantastisk kultur! Därtill är ju festivalen tillgänglig på många ställen utspritt över stan, så man behöver inte ta sig just till Konserthuset eller Fasching för att uppleva häftiga akter.

Slutligen, vilken konsert kommer du själv för allt i världen inte att missa?

-Rent personligen är det Fire! Orchestra Big Band. Dem har jag följt länge och kommer inte att missa!

 

 

Annonser
Annonser