Örjan Hultén Orion skapade drama på Metropol

Foto: Anders Olofsson

Örjan Hultén Orion
Metropol/Öbacka Jazz & Blues, Härnösand, 16 november 2016.

Fältrapport heter Örjan Hulténs senaste skiva och det är även namnet på hans årslånga turné tillsammans med bandet Orion. I onsdags kväll, den 16/11, uppträdde de i Öbacka Jazz & Blues regi på aktningsvärda Metropol, den gamla biografen i Härnösand som i snart två decennier kommit att bli en av landets bästa jazzscener.

Örjan Hultén är en genuin jazzmusiker som trakterar sopran- och tenorsaxofon. Han komponerar oftast den musik han framför och under onsdagskvällen framfördes främst låtar från skivan Fältrapport. Förutom med egna grupper har Örjan, kritikerrosat, även framträtt med artister som Jeanette Lindström, Johan Berke och Salem Al Fakir. Örjan har även det egna skivbolaget Artogrush. Orions pianist är Adam Forkelid som är en välrenommerad jazzpianist och kompositör som spelat med bland annat Christina Gustafsson och Norrbotten Big Band. Basen trakteras av Filip Augustsson, en av landets skickliga jazzbasister. Peter Danemo – som nog får räknas som en av våra bättre jazztrummisar och arrangör – har spelat och spelar med flera medlemmar i den svenska jazzeliten. Han har under åren även haft flera egna band, till exempel LED som spelar musik av Led Zeppelin. Kvällens musik var både expressiv och suggestiv med långa låtar i vilka bandets alla medlemmar bidrog såväl kollektivt som med egna långa avancerade solon. Örjans låtar har tydlig identitet i rytm och melodi men lämnar samtidigt ordentligt med utrymme för övriga att bidra med sin fantasi. En av kvällens bästa låtar var Akrobat vars intro bestod av ett långt suggestivt trumsolo av Peter som följdes av en kvällens bästa pianosolo av Adam. I låtarna Fru Rosenthals död och Makarna Quangel skapade Örjan ett sådant drama med sin saxofon att publiken formligen drogs in i en tragisk händelse i Berlin tidigt 40-tal. Filips basspel gick inte att undgå under någon av kvällens låtar. Redan under sitt solo i låten Etyd 1, framförd i början av första set, lät han publiken förstå vad en engagerad basist kan förmå på sitt instrument.

Text och bild: Anders Olofsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.