Antonio Sanchez and Migration framförde skiftande kompositioner

Foto: Patrik Sandberg

Antonio Sanchez and Migration
Fasching, Stockholm, 16 januari 2019.

Trumslagaren Antonio Sanchez är mest känd utifrån sitt långa samarbete med Pat Metheney. På egen hand har han gjort en hel del filmmusik, bland annat till den uppmärksammade ”Birdman” (2014), där hans innovativa och elektroniskt processade slagverk förhöjde den surrealistiska handlingen. Ett annat projekt har varit gruppen Migration vilka nyligen släppt skivan Lines in the Sand (Sunnyside Communications), och det var material från denna som dominerade konserten på Fasching. Sanchez bygger sina kompositioner i långa sviter, vilka böljar fram och tillbaka där solisterna växlande stiger in i och ut ur fonden. Upplägget påminner om mycket Metheneys orkestrala arbetssätt, där i grunden enkla melodiska teman varieras och modifieras och där den rytmiska grunden kan skifta med kort varsel och ansats. Inledningen var en aning trevande, men efterhand växte gruppen samman. Inte minst saxofonisten Chais Bairds expressiva tenorspel var starkt bidragande till detta, likaså hans intensivt trakterande av EWI:n. Basisten Matt Brewer, som växlade mellan akustisk bas och elbas, gjorde flera lyriska solon men framför allt linjerade han ut och stadgade ramverket. Pianisten John Escreet parade akustiskt piano med stundtals fritt improviserande på elpiano, vilket påtagligt färgade men också fyllde ut fonden. Sångerskan Thana Alexas ordlösa sång – periodvis ekoförstärkt – reglerade stämningslägena och grundkänslan i de skiftande kompositionerna. Sanchez själv är det självklara navet – han initierar, markerar, driver på, styr och förändrar riktningen med sitt multirytmiska spel. Solistiskt är han tämligen återhållsam och det är inte förrän i slutet av konserten som han i några korta sekvenser demonstrerar sin skicklighet. Och det är ju så att den genuint kompetente inte behöver övertyga vare sig själv eller andra om just det.

Ulf Thelander

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.