CARLO DE ROSA’S CROSS FADE Brain dance

CarloDeRosas
Recenserad i OJ 6-11

CARLO DE ROSA’S CROSS FADE
Brain dance

Circular woes – For Otto – Maja – Headbanger´s bawl – Brain dance – Terrane/A phase – Route 17

Cuneiform Records Rune 317/www.cuneiformrecords.com/tid 51 min

Carlo De Rosa b elb, Vijay Iyer p elp, Mark Shim ts, Justin Brown dr perc.
Insp i New York den 26 februari 2009.

Betyg 4: ••••

Basisten Carlo Da Rosa har sedan mitten på nittiotalet varit en del av New Yorks jazzscen och ingått i grupper med Jack DeJohnette, Ray Barretto, Donny McCaslin såväl som i olika projekt och inspelningar med bl a Diana Krall och James Taylor. Da Rosa har jobbat en hel del i bakgrunden, undervisat och producerat och först nu gett ut en skiva i eget namn.

Och man kan konstatera att det är en ytterst mogen debut, fylld av breda erfarenheter och med ett mycket personligt tilltal. Medmusikerna är också ytterst namnkunniga och Da Rosa lyfter fram deras profiler med önskvärd tydlighet. Allt material är eget, Andrew Hill nämns som en förebild och man hör att materialet på Brain dance är både genomarbetat, genomtänkt och detaljrikt.

I balladen Maja får både pianisten Vijay Iyer och den ytterst sublime saxofonisten Mark Shim blomma ut för fullt. Men här finns också mer elektrisk puttrande nummer som inledande Circular woes och Route 17, där nämnde Iyer spelar elpiano med ett oerhört driv påminnande om tidiga Weather Report understödd av Shims kontrollerade friform spel. Da Rosa har en lyrisk ådra som han demonstrerar akustiskt på titelspåret, men är också en flyhänt elbasist.

Slagverkaren Justin Brown med ett förflutet hos Kenny Garrett och Christian McBride men också med Iyer spelar varierat men med pondus och tyngd och har ett ransonerat cymbalspel som påminner om Elvin Jones i den Coltrane influerade längre sviten Terrane / A phase. Tillsammans skapar gruppen Cross Fade en välmatad jazz som i hög grad är up-to-date.

Ulf Thelander