Lyssna på två spår från Alberto Pinton Sestetto Contemporaneos kommande cd

Kan en musiker som gett ut över tio fullängdare i eget namn, som spelat med några väldigt tongivande storband och som studerat vid ett par av världens förnämsta musikskolor verkligen vara underskattad?
Tja, frågar du OrkesterJournalens förhandslyssningsredaktion så är svaret på den frågan ett rungande ”ja!”.
Ty om träblåsaren/kompositören/Stockholmsbon Alberto Pinton – som gjort allt ovan (och mycket, mycket, mycket mer därtill) – fått den uppskattning han förtjänat hade han stått staty på flera olika platser i Sverige vid det här laget.

Nåväl. Istället för att gnälla, låt oss ac-cent-tchu-ate the positive, som Johnny Mercer sjöng en gång. Fredagen den 30 augusti släpper Alberto Pinton Sestetto Contemporaneo – det vill säga Alberto Pinton (komposition, barytonsaxofon, klarinett med mera), Selma Pinton (sång, text), Mats Äleklint (trombon), Mattias Ståhl (vibrafon), Vilhelm Bromander (bas) och Konrad Agnas (trummor) – albumet Layers. Och det är ett o-tro-ligt bra frijazz/samtida musik-verk. I OrkesterJournalen #11/2004 berättar Pinton för Mårten Hennéus att han i ungdomen brukade köpa alla jazzplattor han kom över – ”från Louis Armstrong Hot Five till Ornette Coleman” – och just denna nyfikenhet och obundenhet präglar även Layers.

Via SoundCloud-spelarna här nedan kan du ta del av hela två smakprov från Layers … så vad väntar du på?!

Layers ges ut av Clear Now, Alberto Pintons egna skivbolag. På albertopinton.bandcamp.com kan du förhandsbeställa ett exemplar av den. Gör det! Mer information om Alberto Pinton hittar du på albertopinton.com.

PS. Mårten Hennéus artikel om Alberto Pinton är för övrigt väldigt läsvärd. Så kolla in den när du får tillgång till hela OJ-arkivet! DS.

En reaktion på ”Lyssna på två spår från Alberto Pinton Sestetto Contemporaneos kommande cd

  1. Hej redaktionen!
    En mycket svårbesvarad och delikat fråga, som dyker upp då och då och där det inte inte finns några bra svar. Allt är subjektivt och bör så vara.
    Visst kan Alberto vara underskattad, jag har inte hört tillräckligt för att ha en uppfattning. Men om han får den uppskattning han borde ha enligt er: vad innebär det? Tjugo fler lyssnare eller tjugo fler sålda CD? Några stipendier? Dock ingen större skillnad skulle jag tro. Många är ”underskattade”, i behov av ”wider recognition”! T.ex. från Gbg:s horisont: Tommy Kotter, Anders Persson, Harald Svensson, Stefan Wingefors, Ove Ingemarsson för att nämna några. Men finns det överskattade musiker? Visst finns dom. Men inga namn och jag störs inte, jazzen mår bra i Sverige, låter bättre än någonsin, och det finns plats för alla, under- som överskattade anser jag i mitt lilla blygsamma inlägg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.