Adam Bałdych Quartet: Sacrum profanum

ACT (Naxos)
Adam Bałdych filo, renässansfiol, Krzysztof Dys p, toy p, Michał Barański b, Dawid Fortuna tr, slagverk. Insp. i Clouds Hill Recording Studio, Hamburg, 20-21 november 2018.

I den starka polska jazzviolintraditionen placerar sig Adam Bałdych som en värdig arvtagare till Zbigniew Seifert, en superb artist som gick bort 1979. Sedan 2012 förekommer den unge violinisten (född 1986) i olika sammanhang (Iiro Rantala, Lars Danielsson, Helge Lien Trio med flera) på det tyska skivmärket ACT. Den här gången presenterar han en helpolsk kvartett som gav en hyllad konsert på jazzfestivalen i Ystad 2015. Skivtiteln Sacrum profanum syftar på motsatsställningen mellan helig och ohelig, andlig och världslig. Denna uppdelning kan tydligt höras även i urvalet av låtar som finns på albumet. Hälften av dem är kyrkliga och religiösa hymner samt klassisk musik (Gabaidulina) medan den andra hälften är Bałdychs egna kompositioner. Men i praktiken handlar det mer om mångfald än om skillnader. Som till exempel i O virga ac diadema, komponerat av abbedissan Hildegard av Bingen på medeltiden, där ett meditativt intro spelat av Bałdych på renässansfiol blir grunden till sprudlade improvisationer på piano, kontrabas och fiol. En annan låt – Bałdychs komposition Repetition – är praktexempel på ett fantastiskt samspel mellan samtliga av bandets medlemmar. Meditativa Spem in alium av Thomas Tallis och Bałdych eget solostycke Jardin skapar en tydlig ram för denna cd. Ett utmärkt album, genomtänkt och djupt förankrad både i jazzen och i den europeiska musiktraditionen.

Marek Piechnat

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.