Jacob Karlzon: Open Waters

Warner
Jakob Karlzon piano, synth, Morten Ramsbøl b, Rasmus Kihlberg dr. Insp. Nilento, Göteborg, januari 2019.

Jacob Karlzon är en briljant instrumentalist. Den musik han presenterar här överraskar en aning eftersom den omfamnar så disparata stilelement. Låtar som Motion Picture och Slave to Grace präglas av poppiga rytmer och strukturer, dock med den aningen tröttande effekt det kan ha om man lyssnar från ett jazzmusikaliskt perspektiv. Trumkompet i Look What you Made Me Do skulle kunna vara (är?) programmerat och den massiva strukturen och idéflödet blir nästan sövande. Men i dessa strukturer rör sig dock Karlzon imponerande obehindrat. Dessa spår står i kontrast till titelspåret, Secret Rooms och avslutande Note to Self där de återhållna, reflekterande improvisationerna, för mig, blir skivans höjdpunkter. Även interaktionen mellan piano/bas/trummor i Ever Changing imponerar. Här och i How it Ends ges också Ramsbøl väl förvaltat soloutrymme. Sistnämnda stycke får för mina öron en kanske väl enkel world-music-karaktär och Panorama, som pendlar mellan 3- och 4-takt, avslutas med en möjligen något alltför utdragen programmerad synthstruktur.

Generellt hamnar bas och trummor på något vis i skuggan av närbilden på pianot och de pålagda synthklangerna. Det kan vara en del av det musikaliska konceptet som också kan upplevas som aningen för kontrollerat på bekostnad av den spontanitet man förväntar sig av improviserande musiker. Men trions självklart gränsöverskridande musik har troligen en potential att nå breda lyssnargrupper på samma sätt som e.s.t. gjorde på 90-talet, och det vore den väl värd.

Ulf Adåker

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.