The Forestry Commission: Frost Burning

FMR Records (fmr-records.com)
Biliana Voutchkova vi, Alexander Frangenheim b, Antonis Anissegos p. Insp. i Berlin 1 februari 2016.

Det finns en lockelse både för spelare och lyssnare med improns kalejdoskopiska spel, där alla instrumenten bidrar med gnistrande bitar. I bästa fall. Det är alltför vanligt med uppvisning av stil och virtuositet. Konsten är ju en övning i behärskning och distans till densamma. Det råder i denna trio. Antonis Aniseggis ivriga pianospel känns som om han måste behärska sig efter varenda anslag för att inte dra iväg. Det kostar honom en hel del av musikerpersonligheten till förmån för trion. Alexander Frangenheims basspel är ett rafsande och grävande som sluter tätt intill pianot. De två tillsammans klingar som en arketypisk fri impro. Då har ni förstått att den som lyser upp, lyfter och ger skivan allt det den behöver är Biliana Voutchkova. Hon hörs först liksom vid sidan av, där hon kommenterar vad som pågår, syr ihop fragment. Tonen är kärv. Hon aktar på fiolens egen klang som ju är en bärande del av musiken. De tre bygger ett klangrum, för detta liknar till vissa delar avancerad ljudkonst. De där fragmenten från bas och piano är allmängods som hanteras med yttersta varsamhet. Fiolen ser till att binda ihop skärvorna så att de rör sig in och ut i olika rum av klanger. Här är inget sensationellt, men det är i den minsta detaljen, den lilla skavningen mellan de tre och inte minst fiolens långa skrapande linjer som spänner som valvbågar genom hela plattan.

Thomas Millroth

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.