Malin Wättring om sina senaste samarbeten

Foto: Amanda Andréas

Saxofonisten Malin Wättring vilar inte på sina lagrar. När detta skrivs är hon aktuell med tre samarbeten: ett med Walk Through Fire, ett med The Bitter and Sick and Die Alones och ett med Joxfield.
Nyfikna som vi är skickade vi ett mejl till Wättring för att ta reda på mer om dem.

WALK THROUGH FIRE

Vilka? Walk Through Fire är ett blytungt funeral doom/sludge-band från Göteborg.
Samarbetet? Wättring medverkar på ett spår på Walk Through Fires fjärde skiva Vår avgrund (Wolves And Vibrancy Records, Bloated Veins).
Övrigt? Saxofoner och metal kan låta som en konstig kombination på pappret, men de funkar verkligen tillsammans i verkligheten. Minns bara Chicagoplutonen Yakuza, som gästats av Ken Vandermark och som leds av sångaren/saxofonisten Bruce Lamont.

Hur reagerade du när Walk Through Fire tog kontakt med dig och föreslog ett samarbete?
– Jag kände inte till dem sedan tidigare så jag kollade in deras musik när de hörde av sig till mig. Det viktiga för mig när jag får en förfrågan om ett samarbete är att jag får en kreativ impuls då jag hör musiken, och det fick jag i detta fallet. Efter att låten släppts fick jag veta att Walk Through Fire är Anna Högbergs favoritband, det var ett roligt sammanträffande!
Hur skulle du beskriva inspelningen?
– Walk Through Fire spelade in skivan i Elementstudion. Dock så är mitt solo ett pålägg som vi gjorde i min gamla replokal Fabriken i Gamlestan i juni 2019. Ufuk Demir (sång, gitarr) och Juliusz Chmielewski (trummor) kom dit med en dator och ett ljudkort och vi riggade med mina mickar, två AKG 414. De var väldigt peppiga och uppskattande och gav mig fria tyglar att göra vad jag ville! Hela inspelningen tog max en timme. Vi tog väl 3-4 tagningar och sedan lät jag dem välja tagning och mixa.
Har du fått några reaktioner på din medverkan?
– Jag har fått jättefina reaktioner från Walk Through Fires lyssnarskara, recensenter och bandet själva! Känns jättekul!
Planerar ni att göra något ytterligare tillsammans? Typ spela live ihop när coronakrisen är över eller så?
– Vi har pratat lite löst om att jag ska gästa dem på nån konsert, men vi har inga konkreta planer i nuläget.


Mer information om Walk Through Fire hittar du på deras Facebook-sida.

THE BITTER AND SICK AND DIE ALONES

Vilka? The Bitter and Sick and Die Alones är ett antikapitalistiskt dark folk/post-rock-band från Göteborg.
Samarbetet? Wättring gästar The Bitter and Sick and Die Alones andra skiva Fire, Storm (Förfallet Records).
Övrigt?Fire, Storm hörs även den grymma cellisten Emma Augustsson.

Både du och The Bitter and Sick and Die Alones har släppt skivor på Havtorn. Har ni känt varandra länge?
– Ja! Vi har känt varann i typ åtta-nio år. Vi träffades när jag, Christoffer Johansson (gitarr, sång) och Emanuel ”Manne” Svensson (trummor) studerade på musikhögskolan i Göteborg. Oskar Karlsson (bas) jobbar som ljudtekniker och pedagog där så han var vår lärare till att börja med. Nu är vi kompisar!
– 2014 startade jag, Christoffer och Manne den tidigare nämnda replokalen Fabriken tillsammans med bland andra Naoko Sakata, Hannah Tolf, Anna Lund, Donovan von Martens, Xenia Kriisin och Gunnar Jansson. Fabriken är Havtorns näste i Göteborg kan man säga.
Om jag förstått rätt började The Bitter and Sick and Die Alones arbeta på Fire, Storm runt 2017. När och hur kom du in i bilden, så att säga?
– Jag gästade The Bitter and Sick and Die Alones på ett gig på Skjul 46 i Göteborg typ 2012. Efter det har de försökt få med mig på fler gigs, men det har tyvärr alltid krockat med andra saker jag gjort. När de bestämde sig för att spela in en platta 2017 frågade de om jag ville vara med och såklart ville jag det! Gillar verkligen deras musik! Och på den vägen är det …
Även Fire, Storm är inspelad i Elementstudion. Hur skulle du beskriva inspelningen av den?
– Väldigt kul, noggrann och kreativ! Mina insatser är pålägg som gjordes i augusti 2018 efter att bandet spelat in grunder och sång.
– The Bitter and Sick and Die Alones gav mig stort utrymme att skapa själv, och jag uppskattade verkligen deras förtroende! I sin tur gav jag dem förtroende att välja tagningar och mixa, vilket de gjorde sjukt bra! De har varit extremt ambitiösa med den här plattan, den har verkligen fått ta tid och det tycker jag hörs.
– Det var naturligt att spela in i Elementstudion eftersom Oskar är med och driver studion.
Ditt solo på Walk Through Fires låt Vägar mot slutet är helt improviserat, om jag förstått saken rätt. Är dina grejer på Fire, Storm också improviserade?
– Precis, solot på Vägar mot slutet är helt fritt improviserat. På Fire, Storm blandas helt fria partier med komponerat material. Jag spelar mest barytonsax på Fire, Storm, så på vissa partier har jag en ”basroll”, spelar grundtoner och så. Men jag spelar även en del melodislingor och så några vräkiga solon här och där. Jag tycker om att utmana den klassiska saxofonrollen, att växla mellan solist- och kompfunktion. Det fick jag göra i det här samarbetet.
– Min filosofi kring att spela in ett improviserat solo som ett pålägg är att jobba snabbt och intuitivt, inte ta så många tagningar liksom. Fokus ligger inte på att eftersträva ”det perfekta solot”, utan snarare på att hitta rätt ingång, energi och riktning. För mig är det viktigt att bevara nerv och nyfikenhet, för mig försvinner sådant om jag tar om samma ställe för många gånger. Allt saxmaterial på Fire, Storm spelades in på en dag!
Du och The Bitter and Sick and Die Alones skulle spelat på Nefertiti tillsammans den 21 maj. Kommer den spelningen ske någon annanstans nu i höst?
– Vi gjorde en livestreamkonsert* på Elementstudion ihop med grymma bandet Eldstorm och Bror Gunnar Jansson istället för Nefgiget.


Mer information om The Bitter and Sick and Die Alones hittar du på deras Facebook-sida.

* Se The Bitter and Sick and Die Alones, Eldstorm och Bror Gunnar Jansson i Gaffas #SwishaBandet-serie här.

JOXFIELD

Vilka? Joxfield är en ”avant-whatever”-duo från Göteborg.
Samarbetet? Wättring spelar på två spår på Joxfields senaste platta Insult on the Dance Floor 2020 (Tin Can Music).
Övrigt? Fröet till Joxfield såddes redan 1965.

I Joxfield ingår Stefan Ek, en legendarisk musikprofil i Göteborg. Antar att du och Stefan känt varandra länge?
– Ja, det har vi. Stefan är en fantastisk musik- och kulturälskande person som går på hundratals konserter varje år. Spelar jag i Göteborgstrakten kommer han alltid och lyssnar! Jag beundrar hans enorma intresse, passion och engagemang. Utan personer som Stefan vore musiklivet bra mycket tråkigare!
Dina räkor på Insult on the Dance Floor 2020 spelades in i Elementstudion nu i våras. Hur var den inspelningen?
– Det var kul! Stefan och hans bandkompis Janne [Andersson], som tillsammans bildade Joxfield för 15 år sedan, höll i våras på med en remake av deras platta Insult on the Dance Floor, som de släppte 2012. Stefan skrev och frågade om jag ville lägga på några solon och självklart ville jag det! Det kändes som om jag äntligen fick ge tillbaka något till Stefan för hans engagemang!
– Jag spelade in mina solon med hjälp av min sambo, Rasmus Persson. Han jobbar som ljudtekniker och hyr in sig i Elementstudion, så det föll sig naturligt att vi var där. Stefan skickade över filerna till Rasmus, och sa ”gör vad ni vill!” vilket vi gjorde! När allt var inspelat skickade vi tillbaka materialet, så fick Joxfield mixa och mastra. De har lekt lite med effekter på saxen, vilket jag vanligtvis inte gör. Tycker det blev kul!
Vad är det bästa med Elementstudion?
– De otroligt fina, kunniga och proffsiga människorna som jobbar där! De har lyckats skapa en trygg, kreativ och varm miljö där det är lätt och roligt att spela in. De har bra grejer och lokaler och så är de väldigt prisvärda!
Hur skulle du beskriva din medverkan på Insult on the Dance Floor 2020?
– Det är ju nån slags experimentell dansplatta, vilket är väldigt kul tycker jag! Det finns ju en trend att saxofonister spelar ihop med typ housemusik-DJ:s och ibland har jag fått förfrågningar om att göra sådana gigs, men jag har alltid tackat nej då jag inte fått den där kreativa impulsen eller känt nyfikenhet inför den grejen. Men här kändes det rätt att medverka, jag uppskattar Joxfields experimentella förhållningssätt och skitiga sound. I det här sammanhanget kände jag att jag kunde jag vara mig själv och jag hittade en ingång som kändes kul och intressant. Det kändes som att jag kunde leka med ”saxofon-house”-greppet, det var kul!
Har du några andra samarbeten (som du kan prata om) på gång?
– Jag ska gästa visjazzsångerskan Amanda Andréas på en livestreamkonsert från Storan den 28 maj. 1 juni släpps skivan Major med William Soovik Grand Finale och den medverkar jag på. Jag, Oskar Schönning och min sambo Rasmus sågs nu i coronatider och jammade lite, snart kommer vi dela med oss av vad vi gjorde då! Kommer även medverka i ett stort projekt i höst som heter Thymeshift United med Johan Björklund, Thomas Gunillasson, Thomas Backman, Katrine Amsler, Samuel Hällkvist, Anna-Marte Eggen och Lisen Rylander. Och jag drömmer om att gästa min lillasysters ascoola band Rome Is Not A Town en vacker dag! De är svårflörtade … Får se om jag lyckas nästla mig in!


Mer information om Joxfield hittar du på joxfieldprojex.com.

Johan Jacobsson Franzén

PS. Malin Wättrings hemsida har adressen malinwattring.com. DS.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.