Avishai Cohen: Big Vicious

ECM (Naxos)
Avishai Cohen tp synth elektronik, Uri Ramirez g, Yonatan Albalak g elb, Aviv Cohen dr, Ziv Ravitz dr elektronik. Insp i Frankrike augusti 2019.

På nya skivan Big Vicious har trumpetaren Avishai Cohen bytt omgivning och ljudlandskap och förflyttat sig mot mer rock- och elektroniskt orienterade domäner. Sättningen med två gitarrister och dubblerade trumslagare skulle kunna indikera ett massivt och tungt sound, men så förhåller det sig inte. Tvärtom är det spatiösa, eteriska och tämligen lätta anslag som präglar gruppens förhållningssätt. Skivan inleds lite drömskt och flyktigt, där Cohens trumpet lindas runt det två gitarristernas frisellartade, nästan fragmentariska spel. De elektroniska inpassen är mer markerande än drivande, trummorna pulserande men återhållna. På de följande spåren spänns bågen långsamt, där den rockartade King Kurtner och en suggestiv tolkning av Massive Attacks Teardrop ger stadig markkontakt. Flera låtar har ett mer konventionellt poporienterade upplägg, där Cohen följer de rätlinjiga, melodiska stråken utan några större avvikelser eller improvisationer. Två kompositioner – där Cohen och gruppen samarbetat med producenten Yuvi Havkin aka Rejoicer – sticker ut positivt. Fractals med sitt experimentella och skruvade soundscape, där Cohens trumpet bokstavligen komprimerat skär sig igenom ljudfonden, stakar ut spännande vägar att fortsätta på. Likaså Teno Neno, där de båda slagverkarna kraftfullt driver upp tempot och där Cohens attackerande spel trycker på samtidigt som de båda gitarristerna unisont ökar dynamiken, anvisar nya riktningar. Det finns en stor potential som inte riktigt realiseras fullt ut på Big Vicious, stundtals blir det en aning för ”snällt” trots titeln. Men det här ju första ansatsen i Avishai Cohens nya projekt, så vi får se vad som komma kan.

Ulf Thelander

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.