Redland, Charles – altsaxofonist, klarinettist, trombonist, trumpetare, vibrafonist, arrangör, kompositör, orkesterledare

7 juli 1911 – 18 augusti 1994

”Sveriges kanske mest begåvade jazzmusiker spelar så gott som alla instrument, men hans huvudinstrument är altsaxen, trots att han på senaste åren särskilt omhuldat trumpeten”, skrev ungdomstidningen Fick-Journalen 1946. Och han är ”en av våra skickligaste och mest anlitade arrangörer”.

Charles Redland, (egentligen Carl Gustaf Mauritz Nilsson) föddes i Södertälje, son till kompositören och orkesterledaren John Redland (1884-1958), som bland annat skrev schlagern ”Gula paviljongen”. Tidigt fick han lära sig spela en mängd instrument och han framträdde i faderns orkester som sjuårigt underbarn på trummor.

1928 blev han professionell musiker och spelade sedan i flera av de ledande dansorkestrarna i Stockholm på restauranger, nattklubbar och andra dansställen. Eftersom han kunde sköta nästan vilken stämma som helst i en orkester, blev han flitigt anlitad och spelade bland annat hos Gösta Jonsson och Arne Hülphers, och han gjorde sig tidigt uppmärksammad även som skicklig arrangör.

Från mitten av trettiotalet och några år framåt var han den ledande altsaxofonisten och klarinettisten i svensk jazz; på altsaxofon utvecklade han en rörlig, flyhänt stil inspirerad av framför allt Jimmy Dorsey. 1935-37 och periodvis även senare ledde han egna orkestrar. Som studiomusiker var han ofta engagerad av olika skivbolag; dessutom komponerade och arrangerade han 1942-77 musik till mer än 80 svenska långfilmer och gjorde musik till ett stort antal radio- och TV-serier.

Åren kring 1940 ansågs Redland av kritiker och kolleger som en av de verkligt stora jazzbegåvningarna i Sverige. Själv såg han jazzspelandet bara som en del i en bred musikalisk verksamhet. Bland hans många orkestrar fanns ett storband som spelade på Bal Palais i slutet av fyrtiotalet, och från 1950 och fem säsonger framåt ledde han ett storband på Vinterpalatset. De sista åren var han musikaliskt inaktiv på grund av sjukdom. Hans omfattande notarkiv finns samlat hos jazzavdelningen vid Svenskt Visarkiv.

Artiklar i urval:
Svenskt Stjärnalbum, OJ 12/1936

CD i urval:
Svensk Jazzhistoria volymerna 2-4 (Caprice)