BEAT FUNCTION: The Plunge

BeatFunktion
Recenserad i OJ 6-10

 

BEAT FUNCTION
The Plunge

Sweet donut – Why bother – Nebula space patrol – Summertime – Hogwash – Arantxa and Esti – Flight of the black dragon – The Plunge

DO Music Records DMRCD 005/ Plugged Music AB www.domusicrecords.com  tid 74 min

Karl Olandersson tp, Olle Thunström ts, Johan Öijen g, Daniel Lantz elp keyb vib, Pal Johnson elb, Jon Eriksson dr perc, Per Johansson elb (3 nr), Peter Plynning perc (3 nr), Susanne Otterbring, Anna Moberg, Pernila Fors, Ernst-Heinrich Schiebe , Martin Gumucio, Erik Myrsten, Daniel Lantz vo (2nr), Lina Söderholtz, Malin Thurén, Katarina Bengtsson, Emil Jeremias stråkar (2 nr).

Insp i Uppsala 23 februari och 3 juni 2008 samt live den 11 juni 2009.

•••

Gruppen Beat Funktion bildades 2007 av pianisten Daniel Lantz. Ursprungligen utifrån ett antal spelningar på en studentklubb i Uppsala, där uppdraget var att spela dansant livemusik med jazzkänsla som motvikt till den mer MTV-artade DJ-kulturen som var dominerade. Vad bättre, tänkte Lantz än att hämta inspiration ifrån 70-talets jazzfunk med inslag av reggae, några stänk blues en rejäl dos av soulorienterad jazz i en integrerad men lättsmält blandning.

Konceptet funkade väl live och nu finns Beat Funktion också i tillplattad form. Debut cdn The plunge är just vad den beskrivs vara, en dansvänlig, lättsam men driven fusion av nämnda stilar presenterad av goda instrumentalister på några spår förstärkta av stråkar och kör i easy-listening variant. Det puttrar och sjuder energiskt och konstant. Gitarristen Johan Öijen är flitig med wah-wah pedalen och Lantz Fender Rhodes rinner kristallklart genom de egna kompositionerna, flera starkt påminnande om Herbie Hancocks mest discoinfluerade jazzfunk.

Både Olle Thunström och inte minst Karl Olandersson tar ut svängarna rejält, båda spelar fett och stötigt. Kul att höra Olandersson i denna inramning, där han ger prov på lite nya sidor som solist. Öijens långa och intensiva solo i titellåten – vilken ligger sist på cd:n – pekar i en ny riktning.

Jag följer gärna fortsättningen, då det finns mycket att både återanvända och bygga vidare på i genren.

Ulf Thelander